Kisah kakak yang berjimat cermat

KAKAK YANG BERJIMAT CERMAT

Saya kenal seorang kakak tempat kerja lama. Kakak S ni suka menjual sambilan. Di tempat kerjanya mesti ada gula-gula, kuih dan air mineral untuk dijual.

Pada mulanya perasaan dengki ada. Yelah mana boleh berniaga kat tempat kerja. Lagi pun bos lama marah kalau menjual ni. Takut menggangu kerja utama.

Tapi lama kelamaan rasa dengki hilang. Datang pula rasa kelakar, kerana barang yang dijualnya adalah benda makanan yang kecil dan murah. Gula gula sepeket 50 sen. Kacanag RM 1.

Lama kelamaan dah kenal lama, dah berbual, rupanya suami kakak S ni kerja tak tetap. kadangkala kerja bawa teksi, kadangkala kerja mengecat rumah. Ada kala nya jadi pengawal keselamatan.

Jadi bila saya tanya pada kakak S ni, “Tak cukup duit ke?”.

Kakak S pun bagi tahu cukup sangat.

Rupanya beliau menjual ni sebagai hobi sahaja.

Dari kecil kakak S ni suka menjual.

Sebenarnya di taman perumahannya beliau selalu didatangi jiran dan adik beradik untuk meminjam duit. Cara beliau bagi pinjam kalau banyak perlu letakkan emas atau barang kemas. Bila dah habis bayar baru pulangkan balik emas itu. Yang bagusnya ialah beliau bagi pinjam duit tanpa bunga.

Kebanyakan yang datang meminjam dengan beliau ni adalah kerana kesempitan duit atau “emergency”.

Terus saya terpegun.

Banyak juga duit kakak S ni.

Pergi haji pun sudah lama.

Jadi saya pun tanya lah apa tips boleh jadi kaya.

Beliau pun bagi tahu, Kakak ni bukan nya kaya, tapi boleh lah nak hidup.

Beliau macam tak nak bagi tahu bagaimana beliau ada simpanan yang banyak walaupun kerja biasa sahaja dan suami pulak kerja tak tetap.

tip berjimat cermat

TIPS 1:

Berjimat cermat. Apa yang tak perlu jangan dibeli. Utama kan anak anak. Fikir masa depan anak nanti nak masuk Universiti.

TIPS 2.

Makan di rumah. Apa yang dimakan dirumah dua kali lebih murah dari makan di kedai. Contohnya ikan siakap saiz biasa masak sweet sour, kalau di kedai RM 30, tetapi kalau masak sendiri baru RM 10.

Lagi satu bila makan di luar ni susah nak elakkan dari MSG, Mesti ada letak juga. Sebab peniaga dak orang datang balik kedai mereka. Kadangkala mereka dah campurkan MSG ni dengan garam. Jadi memang tak nampak.

TIPS 3.

Bayar TUNAI. Apa sahaja barang yang boleh bayar tunai bayar lah tunai. Kalau tak ada duit simpan dulu. Yang penting fikirkan anak anak dulu. Kita ni dah lama hidup katanya. Budak budak ni baru nak hidup.

TIPS 4

Bagi duit kat mak ayah. Tak kira RM 10 pun tak pe. Asalkan bagi. Kalau ada banyak bagi banyak , Kalau dapat sikit jer, bagi sikit.
Berkat hidup kalau tolong mak ayah ni. Katanya lagi kalau rezeki tak berkat ni , mesti tak cukup. Walaupun dapat banyak duit mesti tak cukup.

TIPS 5.

Berniagalah walaupun sedikit kerana nabi pun berniaga. 9 daripada 10 punca rezei adalah dari berniaga katanya.

TIPS 6

Beli rumah atau tabungan yang dipotong secara outomatik. Beliau, telah membuat potongan tabung haji untuk setiap anak nya. Bagi anak sulung nya, beliau masa tu baru kerja, maka beliau buat potongan gaji RM 5 sahaja. Hasilnya duit simpanan utk anak sulungnya itu boleh tampung perbelanjaan awal anak sulungnya utk pergi ke Autralia belajar di sana.

Begitulah nasihat seorang kakak yang sebaya mak saya kot.

Kalau sahabat rasa TIPS ni berguna maka amalkan dan kongsi dengan kawan lain.

Kerana apa kadangakala ada saudara mara kita ni, atau sahabat kita ni , nak ditegur tak secara offline sukar, maka melalui fb ni lah boleh kita nasihat menasihati.

Tapi yang paling penting kita sendiri  mesti selalu mendapat input yang bagus. Walaupun sekarang kita tak berapa bagus, lama kelamaan bila kita selalu mendapat input yang bagus kita pun akan bagus , InsyaAllah.

– Tn Yusri Yusoff

Leave a Comment

Your email address will not be published.

CommentLuv badge