Kisah warga asing yang celik emas

Inilah Kedie,pekerja gerai Nangka Madu 916 yang sangat rajin dan berdedikasi

Assalamualaikum..

Dah lama admin nak berkongsi kisah ni.Sebenarnya dah siap hari tu,entah macam mana tiba-tiba tekan butang “Publish”,habis hilang jadi zero..kecewa betul.Jadi nak menaip balik,ambil masa la pulak.

Apa yang best sangat artikel kali ni?
Warga asing pun celik emas?Ermm…biasa la tu..(kata sesetengah orang..)

Tengok sahaja warga Kemboja dan Vietnam,kalau mereka tak simpan emas,takkanlah dia boleh hidup senang di negara kita hanya dengan jual kain dan meniaga,betul tak?

Orang kita je yang takut-takut nak bermula dengan simpanan emas,kalau skim cepat kaya dan yang dapat duit bulan-bulan tu laju jer..(semua nak cepat kaya dan nak cepat senang)  🙂

Pastu company GCP yang  hanya buat urusniaga jual dan beli pun ada yang  tanya,sah ke ,ada kebenaran BNM ke..
adui…siapa ajar meniaga emas kena ada BNM..cuba tanya kedai2 emas terdekat,jangan kena gelak dah la…hehe..

Itulah masalah,bila benda yang baik macam jual-beli emas ni,ada comp yang buat skim,dan program yang tak sah,abis company yang genuine pun kena tempias 🙂

Ok ,back to topic..

Warga asing celik emas bukanlah sesuatu yang menghairankan.
Persoalannya,kenapa mereka lebih celik emas dari orang kita?Ermm..itu yang menarik perhatian saya.

Gambar atas tu adalah pekerja suami saya,yang sangat celik emas.Dia dah bermula simpan emas sejak emas berharga sekitar rm30+ sahaja pergram.

Sekarang harga emas dah cecah hampir RM190+ pergram (harga pasaran biasa)

Bermakna dah naik hampir 7 kali ganda.Inilah kehebatan pelaburan emas.

Sekarang kawan Kedie pun dah mula beli emas dengan saya.Walaupun sikit sikit,tapi mereka percaya itu lebih baik dari tidak bermula langsung.

Kisah seterusnya saya ambil dari rakan pengedar GCP.
Saya kekalkan cara penulisan mereka.

Kisah 2

Ini bkn sebarang bangla..ini bangla celik emas…kenapa sy kta begitu? Ikuti kisah perbualan sy di bwh..
Singkatan :
Bari bhai : bb
Sy: me
Me: bari bhai apa kamu bikin kmu punya simpanan?
Bb: sy tarak simpan duit jga..emas jgak simpan
Me: aisehman ini bngla pun pandai simpan emas (bisik hati kecilku)
Me: bari bhai sini mana emas mahu cari
Bb: mustapa sna byk ada jual
Me: mustapa…? Sapa mustapa?
Bb: bkn itu mustapa shopping complex jga..
Me: oooo…Jd aku mnguji bari bhai..Me: bari bhai 1g bape ye sini?
Bb: apa lu mau? 24k ataw 22k
Me: aiseh man ini bari bhai mmg tahu la pasai emas
Bb: 24k kalu Lbh kurang 75 SGD
…………..
Sepertimana yg tertulis di dalam buku pelaburan emas keluaran PTS yg ditulis oleh saat sukami..benarlah kenapa semasa perang kemboja mletus sbhagian mereka menjadi perlarian…apa yg mereka bawa??
Yg dibawa mereka adalah logam yg sgt bernilai yakni emas…untuk mengetahui lebih belilah buku pelaburn emas oleh saat sukami..
Mgkin faktor ini bari bhai yg mana menyimpan emas semasa berada di kota singapura ini..
Kita di malaysia masih ramai yg belum menjadi perlarian ataw perantauan lagi sbb itulah minda kita bkn celik emas sepertimana bari bhai dan pelarian kemboja…Kisah 3

Dalam byk dealer nie siapa yg pernah jual emas kat bibik(pembantu rumah)

Saya berjaya jual. Pada mulanya sy promote kat kakak saya.Setelah terang pjg lebar.Sebulan lepas tu.Kakak saya beli.
Kemudian bibik dia tanya saya.Pak… kadang2 dia panggil saya, sir. Sir ada jual emas ke? Ye! acuh x tak acuh je saya jawab masa tu tengah tengok blog. “Kenapa, bik?”, tanya saya. ” Saya mahu tengoklah sir.” katanya sambil dekat dengan saya.
“Di negara saya mahal tambah lagi kalau 999.” katanya. Aii! kata saya dalam hati, teror juga bibik kakak saya. Terus saya kata,” emas nie 999.” Terus dia jawab saya nak beli. Terdiam saya dan macam percaya tak percaya. Almaklum le member yg byk duit pun…asyik beri alasan.

” Berapa harganya.”, tanya bibik. Sayapun sebut harga sebelum diskaun.Kalau bibik nak, saya bagi diskaun.Terus dia kata nak. “Nanti saya minta duit dari mem bila dah ada barangnya.”,kata bibik.

Pendek cerita akhirnya bibik tu beli 10g. Kini bibik tu dah balik negaranya.***
Begitulah kisahnya.Cerita benar tau.

————————–

Semoga kisah ini dapat dijadikan iktibar,ada yang kata rakyat Malaysia ni manja,tak pernah susah,sebab tu kurang menghargai peluang yang ada.Tak taulah sejauh mana kebenaran kata-kata itu.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

CommentLuv badge