Sembang Emas Tentang Pelaburan :Antara Modal,Masa dan Ilmu

Bila berbincang mengenai pelaburan,pasti ramai yg cuba membuat perbandingan antara macam-macam instrumen pelaburan,terutamanya apabila kita sentuh soal pulangan. Bagi mereka yg tidak mahu menerima sesuatu instrumen pelaburan itu,sebagai  contoh emas,mereka mula membuat perbandingan dengan instrumen lain dan cuba membawakan fakta2 menarik mengenainya.Tidak dinafikan ada sesetengah instrumen yang lebih baik dari emas seperti  pasaran saham dan harta tanah.Dalam keseronokan mereka membawakan fakta2 terutamanya ttg pulangan.Ada faktor yg lupa diketengahkan iaitu:
1.Modal

2.Masa

3.Ilmu

Baiklah,kita huraikan satu satu secara ringkas:

1. Modal
Pasaran saham dan hartanah – ia memerlukan modal yang sangat besar.Namun,dalam teknik2 tertentu ia memerlukan modal yg sedikit tetapi kita perlu bertoleransi dgn risiko yg tinggi.Dalam saham kita panggil leverage, dalam hartanah kita panggil loan.Ramai yang tahu tentang baik buruk loan/leverage.So tepuk dada tanya selera sama ada boleh bertoleransi dgn risiko2 dari loan tersebut.

2. Masa
Pasaran saham – sgt memerlukan komitmen masa yg tinggi kerana keadaan pasaran yang berubah begitu cepat.Jadi kalau ada banyak sangat masa,bolehla main saham. Tapi kalau kerja pun makan gaji.Tak payahla  cite pasal saham… Kaannn????


Hartanah – tidaklah perlu komitmen yang tinggi seperti saham.Tapi still perlu peruntukan masa untuk  menguruskannya.Dari mencari rumah subsale/lelong, proses jual beli, baiki, deko, sehinggalah mencari penyewa. X abih kt situ jek der,nak mainten pulak bulan2.. Kalau boleh tolerate dengan  risiko2 ini,dipersilakan main hartanah.

3. Ilmu
Faktor ini sepatutnya menjadi perkara paling penting.Ye la ,nak buat ape2 pun kene ade ilmu.Sekaranng kita fokus kpd saham hartanah.Kedua2 instrumen ini sebenarnya sangat2  memerlukan kita timba ilmu yg sangat  banyak sebelum kita terjun ke dlm dunia ini.

Harga emas jatuh,emas masih di tangan,saham jatuh?

Kalau perlu.Appoint seorang mentor agar tidak sesat jalan n langgar dinding.Kalau sanggup n boleh tolerate dengan risiko ini,dipersilakan juga utk bermain saham n hartanah. Tak payah main emas.. Ala.. Kalau ilmu yg sepuluh hengget pun berkira… camne la nk terjun ke instrumen yg memberi pulangan yg lebih dr emas tu… Kannnn????

Tentang emas:

  • 1. Modal – eh.. Boleh dpt dah aset ni dlm RM 190 – RM 210.. Tak payah buat loan pun.Kumpul pelan2 pun dah boleh dpt.
  • ‎2. Masa – 3-4 bln bleh dpt dh.. Ye la.. Nama pun  tak ada modal… Kalo ade modal.. Buat pe main emas… Kan???

    3. Ilmu – cukup la tau tentang beli emas dapat emas.. Dah tu kalau malas nak gali lagi,simpan jer la.Beli-Smpan- Beli-Simpan.Esok bila nak guna.Jual la… Hmmm…
Ramai yang berfikir panjang bila nak beli emas?

 

  • Ramai yang bersikap berlagak pandai,tapi bila ajak berdebat,memang jelas tak tau apa sangat tentang emas.Sebab apa?
  •  Sbb state on denial tu masih tinggi dlm diri… Pastu xsedar diri pun ade gak… Dh la  tak ada aset ape2,pastu modal pun tak ada .Tapi masih lagi bermimpi2 dan bercerita tentang pulangan yang tinggi dari  instrumen lain.Haa,cerita jek la yg kau dapat,hakikatnya tak ada  apa2.Asyik fikir  jer macam mana nak ada aset juta2,duit gaji  pun  asyik bocor. Haaaa.. Fikir la lagi..dan fikir..fikir dan fikir lagi…

 

Coretan untuk Renungan bersama

“kalo camtu.. Bile nk dapat 1kg??” biasa x dgr camni.. X pun.. “kalo camtu.. Bile nk jd jutawan??”.. Biasanya akan kedengaran apabila kita menganjurkn utk buat simpanan yg sedikit2.. Cthnye buat simpanan emas 1g/bln atau RM100/bln.. Apa yg cuba sy smpikan adalah.. Seandainya kita tidak memulakan.. Sampai bila2 kita xtau bila kita akan smpi ke destinasi itu..

Cth.. Katekan kita ingin ke kuala lumpur dr kajang yg biasanya mengambil masa 30-40 min… Seandainya kita tidak lagi bertolak pd sekian2 waktu… Pd masa bilakah kita akan smpi ke kuala lumpur??? Sesiapa pn xtau… Tetapi.. Seandainya kita sudah pn bertolak pd jam 3 ptg la katekan n sudah berada di pertengahan perjalanan.. Tahukah kita pd jam berapa kita akan sampai ke kuala lumpur?? Sekurang2nya kita tau bhw mungkin pd jam lebih kurang 4 ptg kita akan smpi.. Atau lebih kurang 10-15min lg kita akan smpi…

Berbalik pd isu simpanan td… Seandainya kita tidak memulakan walopn 1sen/bln atau 1g/bln.. persoalan “kalo camtu… Bila nk dpt 1kg/jutawan??” tadi.. sgt relevan… Ini kerana… Persoalan sedemikian perlu kita ty pd diri kerana kita tidak memulakan langsung simpanan… Cube kita balik pd masa 10 tahun lalu yg pd ketika itu kita tidak memulakan simpanan.. Nah.. Sekarang.. Apa yg kita ada dlm simpanan??? Relevan kn persoalan “kalo camtu.. Bila nk dpt 1kg??”.. Kaaannnn????..

Persoalan sedemikian sgt tidak relevan apabila kita sudah pn memulakan simpanan… Kerana.. Sekurang2nya kita tau berapa lagi yg kite kekurangan bg mencukupkan 1kg emas atau berapa RM lg untuk menjadikan kita sbg jutawan.. Spt analogi perjalanan dr kajang ke kuala lumpur yg sy bwkn td..

Jadi dgn itu.. Kenapa kita mempersoalkan ttg persoalan di atas sedangkn kita tidak memulakan langsung… Apa salahnya tabiat menyimpan atau menabung sedikit2 walopn nmpk secara luarannya spt mustahil utk mendpt pulangan yg besar?? Takkan lah tahun demi tahun gaji xnaik??? Xkan lah xdpt bonus?? Haaa.. Tuka la strategi agar matlamat itu dpt dicapai dlm masa yg singkat… Kalo xde kenaikan gaji atau bonus… Xkn lah xleh nk niaga kecik2.. Kaaannnn???? moral of the story adalah..

M.U.L.A dan B.U.A.T!!!! ;-).. Selamat beramal..

Idea Asal :Rizal Arif

                         Pengedar Emas Rangkaian Jutawangold

                         Cheras,Kajang  dan Kuala Lumpur

                         HP :019-3891082

 

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

CommentLuv badge